Skal vi ringe dig op?

 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Begyndte som Georg Gearløs i sin garage​

​Overlund VVS ApS fejrer 25 år jubilæum

Poul Erik Dalgaard, indehaver af Overlund VVS, som torsdag den 11. september har eksisteret i 25 år, har ikke fulgt den snorlige vej frem mod jobbet som selvstændig erhvervsdrivende i branchen. De første skridt tog han i en kun 16 kvadratmeter stor garage ved hjemmet på Asmildvej, hvor han fik godt og vel det halv døgn til gå med fremstille bryggeri-maskiner, som han for en stor del selv havde opfundet.

Forklaringen på, at han valgte dette speciale, ligger i, at han blev gift med en datter af en mineralvandsfabrikant. Og da Dalgaard – oprindeligt udlært som klejnsmed i Langå og derefter nogle år rejsemontør for Shell – altid har været et godt stykke af en Georg Gearløs, fandt han ud af, at svigerfars produktions-apparat godt kunne moderniseres. Så det gik han i gang med. Og efterhånden fik andre bryggerier som for eksempel det daværende Obin i Viborg, Albani i Odense, Carlsberg i København og Prip i Sverige, øje på hans maskiner. Derfor blev bygningen af dem hans hoved-levevej gennem en årrække, mens Vvs-arbejdet kun var en bibeskæftigelse. Men i takt med, at antallet af bryggerier skrumpede ind, fol P.E. Dalgaard gradvist mere ind i Vvs-branchen, og for 16 år siden byggede han den virksomhed på Hamlen, som han har drevet siden, Med sin kone, Jonna, som bogholder og med fire ansatte, blandt dem sønnen Jørgen, der så småt lægger op til at tage over, når senior om fire år runder de 60. I årenes løb har firmaet haft en række store VVS-opgaver, blandt andet for overlund Varmeværk, det daværende Motel Søndersø, PKA-byggeriet ved søndermarksvej, Asmild Kirke, Asmildkloster Landbrugsskole og i øjeblikket både på Egeskovcentret og Overlundgården​

Beskidte fingre

Men et familiefirma kan ikke tillade sig at se stort på bagatellerne. De betyder jo problemer for kunderne, og den goodwill, vi kan opnå, hver gang vi kan løse et problem tilfredsstillende, er meget værd. Faktisk er der effekt i, at for eksempel 50 kunder i løbet af en uge synes, vi har hjulpet dem rimeligt godt med en eller anden mindre reparation, end i at en stor kunde måske siger noget pænt om os hvert andet år, filosoferer Poul Erik Dalgaard. Efter hans erfaring er det især på dette plan, der stadig er en niche til de mindre håndværks-virksomheder i en tid, hvor det meste eller helst skal være stort.

Jeg bilder mig ind, at vore muligheder ligger i, at vi hele tiden kan bevare overblikket. Hvis jeg ikke kan nå at få beskidte fingre hver dag, kan det kun skyldes, at jeg bruger for megen tid på uproduktivt papirarbejde og dermed at jeg ikke er tilstrækkeligt over praktiske opgaver, vi skal klare. Det går bare ikke i foretagende som vores. Men heldigvis skal jeg stadig bruge både sæbe og neglebørste, når jeg kommer hjem til fyraften, tilføjer det jubilerende firmas chef​